Светът на обувките е един изключително необятен, непредвидлив и цветен океан от стотици хиляди модели и разцветки на различни марки – къде локални, къде световноизвестни. Някъде във водите му, в които всяка седмица се вливат десетки релийзи, се намираме и ние. Малката ни държава с нищожен пазарски дял, която за близките 5 години разви своята снийкър култура от 0 до 100 real quick до такава степен, че вече си имаме собствени лидери на мнение и все повече хора, които изпитват желанието да носят най-новото и най-свежото на краката си.

Някъде там се еродила и идеята за колаборация на българска марка за обувки с български изпълнители. Тази новина не е изобщо нова, но ако все пак не се досещаш, говорим за партньорството на Runners с Боро Първи и Тита. Тя е факт още от 2020 г., но нещата не приключват само с един релийз, а напротив. Напук на всички хейтъри, които оплюха труда на много замесени хора в проекта, и двете колекции се разпродадоха за броени дни. Последваха още няколко успешни лимитирани релийза, както и серия домашни пантофи, за да ти е меко и топло на краката през зимата.

Така стигнахме идо днес – моментът, в който на бял свят се появиха Мойски 2. Това е името на новата рожба в следствие на успешната връзка между Боро Първи и Runners. Мойски 2 имат изцяло нов дизайн, който тотално се различава от познатия силует на първата серия. Обувките са по-обемни, а обликът им много напомня на модели като Nike Air Monarch IV и M2K Tekno.

Разбира се, веднага се намериха хора, които типично по български да изкритикуват новия модел и да се хванат за лошото вместо да погледнат от добрата страна на нещата. Главният проблем на хората, които са част от българското снийкър общество, с новите Мойски е това, че са Runners. Лошата слава на нискобюджетни обувки, които се късат бързо и не си струват парите, все още върви по петите на бранда, дори и това да не е самата истина. И въпреки че последният път, в който някой от тези хора е обувал Runners е било преди минимум 10 години, когато са били в незряла възраст, за да формулират свое собствено мнение, тогава и марката е била съвсем различна. Стечение на времето, също както тези хора узряват и се учат на нови неща, така и брандът се адаптира към новите технологии и новите трендове. Затова не напразно Runners e една от най-популярните български марки за обувки у нас в последните 20 години.

А сега нека погледнем и от добрата страна, защото тя е много по-интересна и по-важна от дребните недостатъци на новите Мойски. Със сигурност има какво да се желае, но определено си личи усърдната работа в правилната посока. Безспорен факт е, че тази колаборация е огромна крачка напред не само за Runners и Боро, но и за снийкър културата в България.

Като за начало е добре да обръщаме внимание не само на това, което се случва зад граница, но и на това, което се случва и у нас, на локално ниво. Фактът, че това е партньорство изцяло между български бранд и български изпълнител, прави тази колаборация наистина уникална и донякъде специална. Разбира се, Runners не са Nike, а Боро не е Kanye, но е хубаво, когато виждаме и у нас да се случват такива неща. В такива моменти си проличава много добре, че в България реално съществува пазар и търсене от потребителите на такъв тип продукти. Това е напълно достатъчно да насърчи българските производители да поемат в нова посока и да открият една напълно нова ниша от хора, които са жадни за нещо ново и уникално. Единственото, което се иска от тях е, да са готови да поднесат на потенциалните си клиенти достатъчно задоволително качество на обувките, отличителен дизайн и конкурентна цена, спрямо големите световно известни марки, които са завзели пазара.

 

Именно това може да промени не само начина, по който българските марки гледат на обувките, но и начина, по който хората от снийкър обществото ще ги възприемат. Именно затова една такава колаборация има такова голямо значение за развитието на тази субкултура у нас. И вместо да гледаме с насмешка, е добре да кажем „Браво!“ за добре свършената работа. С нетърпение очакваме следващата стъпка, току-виж още някоя популярна българска марка се е вдъхновила за партньорство с друг популярен български изпълнител. Mania x VIRGO, например?

Докато чакаме дадойде този момент, си пускаме новия епизод на Skramz и сенаслаждаваме на ънбоксинга на новите Мойски.