Първото издание на Българският Гейминг Маратон ще обедини родната гейминг общност в целодневно събитие на 30 август (неделя), което ще се проведе изцяло в интернет. Онлайн фестивалът посветен на видео игрите, чиято програма ще бъде анонсирана поетапно в официалния сайт на събитието, ще започне рано сутринта и ще включва над 100часа видео стрийминг и турнири, представени от множество популярни и изгряващиличности и организации от растящата българска гейминг среда.
Организатори на Българският Гейминг Маратон са TDB Play -новосформирана агенция с фокус видео игри, електронни спортове и geek култура,в партньорство със световния лидер при гейминг мониторите - AOC.
Към момента участие в първото издание на маратона са потвърдили над 20 от най-популярните гейминг стриймъри в България, които ще създадат, специално за фестивала, своя онлайн шоу-програма. Сред тях са имена със стотици хиляди фенове в социалните мрежи, между които актьорът с гейминг афинитет Китодар Тодоров, познатите на феновете на видео игрите от всички възрасти Aetheltryth, дуото Павел Колев и Ицака и много други. Във фестивалът участие ще вземат и разпознаваеми лица от други обществени и културни сфери.
„Видео игрите са не само най-богата ибързо-растяща развлекателна индустрия в света, но забавлението чрез видео игрие и най-популярната форма на развлечение за поколенията родени след 1980 година. От нишова суб-култура, видеото игрите се превърнаха в неделима, дори централна, част от съвременния начин на живот. За пример, през 90-те години, в България, тийнейджърите си говорихме основно за музикалните клипове по MTV и любимите отбори в NBA, а подрастващото поколение сега си говори за любими видеоигри, персонажи от тях и стриймъри.“
– коментира Мартин Кадинов, съ-основател на TDB Play и организатор на събитието. Успяхме да си поговорим с Мартин Кадинов и да извлечем малко повече информация за него, гейминга и турнира:
Би ли се представил?
Казвам се Мартин Кадинов, на 37 години, имам син на 13,Чаво, който също играе видео игри.
Успявам да се занимавам с това, което ме влече – реализацията идеи в сферата на видео игрите, електронните спортове и обществото.
От личен опит зная, че ние, хората, можем повече отколкото си мислим че можем, което, уви, често не успявам да покажа или споделим по разбираем начин.
Кога се запали по гейминга?
Трябва да съм бил на 5-6 години, когато посетих офиса на баща ми, където имаше компютър. Там един господин, Янко се казваше, който чертаеше на компютъра, ме попита как се казвам. Когато му отговорих „Мартин“, той написа под MS-DOS командата за създаване на директория „MD” и добави името ми на латиница “Martin” и така видях името си на екран.
Моето лично име! Аз самия.
Бях телепортиран, клониран дори, в дигитална реалност. После видях и игрите и така… до днес.
Помниш ли кода за кръв на Mortal Kombat?
Не съм сигурен, че Mortal Kombat имаше код за кръв, не беше ли по default кървава, и ако решиш с код я правиш „пацифистка“?
Помня (не съм го проверявал online сега, no cheating!), че кодът с който отключвахме режим „cheats“, т.е. да ползваш кодовете на Mortal Kombat 1 за Sega Mega Drive беше следното последователно натискане набутони “ABACABB”
Какви са първите 3 думи, които се сещаш като чуеш "Хайде на нощна"?
– Емм, Warcraft 3:TFT, Headoff (компютърен клуб HOFF), four20
Кога финал на DotA или СS Go ще е по-популярен от финал на Шампионската лига по брой гледания?
Точно за тези 2 игри навярно никога. Нещо, което допускам като реална възможност, обаче е, някоя от новото поколение игри,все още несъздадените, които ни доближават до вселената в „Играта на Ендър“, да го постигнат. Хубаво е да си дадем сметка, че живеем в свят, в който за над половината от населението му видео игрите са нещо „ново“. След 40 години това вече няма да е така. В този смисъл смисъл,според мен не е въпрос „дали“, а „кога“.
Коя е тази, коятоне успял да превъртиш? Спиш лиспокойно?
Popcorn, игра наподобяваща Araknoid, за старите 16 битови компютри. Имаше 50 нива, аз стигнах до 37-мо. Майка ми успя да я превърти, а аз - не. В своя защита мога да кажа, че съм бил на около 10 години, а играта я имаше на компютъра на майка ми. До ден днешен имам някаква форма на травма, мисля.
Кои са аргументите, че гейминг е спорт?
Нефилософски отговор:
Игрите, на състезателно ниво, изискват – знание, отдаденост, дисциплина, авто-критичност, капацитет за растеж.
Тези умения и предпоставки за успехи са същите и за класическите/физическите спортове.
Също - повечето видео игри изискват умопомрачителен мисловен капацитет и рефлекси, които трябва да бъде трениран системно, съзидателно и с години.
Коя е тъмната страна на индустрията?
На гейминг индустрията: Количеството данни, с които издателите и консултанти на издателите на видео игри разполагат, в едно с огромния финансов ресурс, който могат да впрегнат в това да направят игрите си по начин такъв, че да извличат максимални финансови дивиденти от публиките си. Това води до внедряване на базови психологически прийоми тип „хазарт“, а това, което спира, в някой случаи деца да играят такива игри е цъкането на „окей“ на въпрос „имаш ли 18 година“. Този подход също убива и дизайна на игрите.
На електронните спортове: Илюзията, в която живеят хора, че „акопросто играеш много“ ще станеш професионалист. Това е невярно, но не са един и двама хората, които живеят с това верую и по този начин подкопават собствения си потенциал, но и създават и грешно възприятие за електронните спортове, като спорт и сериозна професия.
Коя игра би препоръчална дете на 5? – някоя, която ще е приятна и за него и за по-голям брат/сестра/баща/баба и пр. Видео игрите често пъти биват ползвани като „мисловен биберон“, а после, родителите проявяват агресия към децата, които, съвсем закономерно са вглъбени във видео игрите си.
Имам идея за игра. Каква е първата стъпкаспоред теб?
Сподели я с хора, които също имат идеи за игри. Разбери, че идеята ти (в 99.8%от случаите) не струва нищо. Прецени дали имаш желание да опиташ пак.
Ако повториш този процес достатъчно пъти и стигнеш до момент, в който наистина вярваш, че имаш игра – срещни се с co-founder, експерт от индустрията или инвеститор и започни своето приключение в най-богатия и неспирно растящ развлекателен сектор в света.
Освен като професионален геймър, какви са алтернативните пътища за някой, който иска да има досег с индустрията? – много, в зависимост от знанията, уменията и интересите на индивида. Електронните спортове, като бизнес, от една страна наподобяват класическите спортове, а от друга – дигитални общества и медии. В този смисъл всичко свързано с класическите спортове – треньор, психолог, анализатор, организатор,администратор и пр, но и всичко свързано с „дигиталните общества‘ - социалнимедии, community management, създаване на съдържание и др. Също и крос-дисциплинарните позиции в сферата на финансите, администрацията, бизнес развитото, комуникациите и прочие.
Какво прави първият гейминг маратон уникален и защо да гогледам?
Ако не познаваш гейминг кутлурата – включи се за да я опознаеш.
Ако я познаеш – вярвам, че ще намериш поне няколко интересни неща
Ако имаш професионални или академични интереси в сферата на забавленията, медиите, комуникацияте, рекламата, подрастващо поколение, обществото, политика и др., гледай за да разбереш повече за феномена „онлайн гейминг стрииминг“ – нещо, което вече вълнува все по-значителна част от обществото ни.
Акакво го прави уникален?
Това, че се опитва (и до голяма степен успява) да събере видео игри от 3 десетилетия. Историите и страстите на 3 поколения геймъри.
„Често схващането за видео игрите е че предлагат забавление само на т.нар. хардкор геймъри, а всъщност, игрите доказаха, особено в новата COVID-19 действителност, че могат да предложат пълноценно забавление за всекиго. С Гейминг Маратона целим да покажем именно това – чевидео игрите могат да бъдат за всеки.“