Virgil Abloh x IKEA: обикновени предмети с необикновени качества

Virgil Abloh изглежда като човек, който никога не спи. И не, не говорим за външен вид, а за неспирната му работа. Освен, че е създал собствен бранд – Off-white, той е творчески директор на мъжката линия на Louis Vuitton, изявява се като DJ и е завършил архитектура. Бил е стажант във Fendi заедно с Kanye West и на всичкото отгоре е успял да се ожени и да има 2 деца. Не можем да разберем как се е справил с всичко това, довело до световната му слава, имайки предвид, че и ние, и той, имаме по 24 часа. Последното му амплоа е интериорен дизайнер в колаборация не с кой да е, а глобалния мебелен и лайфстайл гигант IKEA. От самото  обявяване на колекцията през „Дни на демократичния дизайн“, феновете очакват с нетърпение появата ѝ по магазините. Името й е неслучайно – MARKERAD – или маркиран на шведски. С него намекват, че създателите ѝ искат да „маркират“ дома със стил.

Идеята от самото начало била да се създaдат вещи с присъствие. Ежедневни предмети, които обаче да имат своята уникална разграничимост и настроение. Abloh искал да сътвори неща, които да предизвикват гордост у собствениците им и ключовата причина за покупка да е техният дизайн. В процеса на разработка той е работил с креативния лидер на IKEA Henrik Most, с когото са изследвали животите на младите хора – или т.нар. millenials. Те искали да вникнат в нуждите им когато се нанасят в първото си самостоятелно жилище. За да достигнат до финалните форми, двамата собственоръчно правили експерименти и прототипи. Henrik Most коментира съвместния им труд: „Virgil не поставя граници на това, което прави. Той обича да експериментира. Взима модерния дизайн и го преобразува със съвременен контекст. От IKEA винаги сме ценели високо разнообразието и не се ограничаваме да работим с определени артисти“. Те най-вече се фокусирали над безличните и невидими предмети около нас. Abloh разказва за стола от колекцията:

„Когато сложим стопер на едното краче, ние създаваме нещо неочаквано – създаваме едно „разединение“.

 

Сред другите предмети има маса, чиито части се разглобят без инструменти, пък за калъфките и торбите са ползвали рециклирани материали. Едни от най-желаните артикули остават килимите – „Wet grass“ и този, който наподобява касова бележка. Емблематичният детайл на Abloh e поставянето на кавички на думите, като по този начин той отбелязва, че иска „да си играе със съзнанието на хората и чувството им на ирония“. За хартиените торби с надпис „sculpture“ допълва: „Защо чанта да не може да бъде произведение на изкуството“.

Живеейки във времена на селфита и безкрайно позиране пред огледалото, то се е превърнало в едно от най-използваните неща в нашите домове. На Virgil му хрумва идеята да направи не плоско, а такова с ръб, което изкривява образа когато се погледнеш в него. Друг предмет – шкафът – пък вместо да служи като място за складиране, е направен от стъкло, за да може по-лесно да се вижда какво има вътре. „Нещата, които съхраняваме, могат да разкрият повече за нас от каквото и да е друго“ – коментира американският дизайнер.

Мона Лиза-лампата е трибют на създателите към Леонардо да Винчи. Според тях, тя е перфектната симбиоза между изкуство и функционалност, а кабелът й е USB. Останалите предмети включват часовник, инструменти, завивки и рамка за легло.

Вие ще имате шанс да притежавате продукт от колекцията MARKERAD с карта IKEA Family чрез въпросник, който е изпратен на 29 октомври индивидуално на имейл, посочен в профила на картодържателя (трябва да се уверите, че сте предоставили съгласие за комуникация от менюто за управление на лични данни в своя профил и сте посочили валиден имейл). Със своята карта ще можете да участвате в томбола, която дава шанс за запазване и закупуване.  Ако все още нямате карта IKEA Family, можете да си направите профил в IKEA.bg и следвате стъпките за IKEA Family. Печелившите ще бъдът информирани с SMS.

Покупка на продукт, който е запазен чрез томболата, може да се извърши само на 01.11 от 14:00 до 20:00 часа в магазин ИКЕА София, етаж 0, в зоната за самообслужване (необходим е номерът на вашата карта IKEA Family). Всеки спечелил възможност за закупуване на продукт, който не се възползва в посочения ден и часови диапазон губи правото си на запазване. Бройките на продуктите са ограничени.

Видео: Емануил Алберт