Ерата Daniel Lee за Bottega Veneta
За модната къща Bottega Veneta настъпи дългоочаквано прераждане през 2018, когато тихият, уравновесен и екстравагантен по класически начин Daniel Lee да встъпи в длъжност на креативен директор за да настъпи фурор почти на всички бъдещи модни награди в Европа. Някои критици биха обяснили това явление като предсказуемо, поради жаждата на модната индустрия за млади таланти и нови интригуващи иновации в колекциите, които да съживяват периодично интереса на публиката. Други пък ще признаят, че Lee следва пътя, който е довел до успех безброй творчески хора преди него - перфектната случайност на развой на събитията.
Когато Lee постъпва на работа в Bottega през юли 2018 г., вече го очаква почти завършена колекция. Причината тогава да се пропусне първия сезон обаче е решението на Lee да използва времето да състави напълно нова кампания и колекция, която се състои от емблематичните за облеклото basic pieces - тениска, костюм и тренч, като също така се адаптират и няколко чанти от архива. Чантата Lauren, първоначално носена от Lauren Hutton в „American Gigolo“, е един от примерите за приспособяване на култов дизайн към съвременните предпочитания - силуетът на чантата този път е по-плосък, по-удобен за носене в забързаното ежедневие, но въпреки това и запазил част от традиционния начин на изработка.
По същия начин бива "реновирана" основната база на Bottega в Монтебело, известна с усъвършенстваното си производство на кожа. Именно там Lee още през първата си седмица на креативен директор попада случайно на примерна тъкан-мостра за режисьорски стол - лента черна кожа, с по-различна текстура. Така се ражда и чанта номер две - Pouch-a.
Преоткриването на Bottega Veneta oфициално става факт през 2019 г. с продажби близо 1,2 милиарда евро, които значително надскачат предишни години.
Макар и на пръв поглед стълбицата на успеха за Lee в Bottega Veneta да не изглежда толкова стръмна, всъщност е било точно обратното - за да бъде одобрена вече statement piece модела чанта, дизайнерът е водил дълги преговори с търговския отдел на марката. Основните проблеми за тях са били отсъствието на лого и презрамка, правейки чантата не толкова функционална. Въпреки всичко, чантата бива одобрена и екипа залага на риск в случая, както и в предишни ситуации, когато Bottega е излизала извън конвенционалните рамки на дизайна измежду други марки. Както Lee сам заявява тогава, чантата е изключително фотогенична, а в свят, завладян от социални мрежи, добрата снимка надделява неудобството и непрактичността.
Истината е, че причината за създаването на Pouch-a е била всичко друго, но не и очаквана или планирана - Lee е имал нужда просто от няколко чанти за снимков рекламен материал. По-късно, той дори споделя, че борда на директорите го е криел като креативен директор през по-голямата част от първата му година...докато на фокус не става чантата. Или по-скоро - продажбите й.
"Чантата е нещо свято. За всеки човек. Тя крие тайни, мистерия, спомени, емоции. Есенцията на човешкия характер. Исках да създам модел, който не само да привлече моментен интерес на публиката, но и да го задържи дълго след това"
Факт - Pouch-a на Bottega се превръща в съвременния отличителен белег за марката, както е и чантата тип Baguette за Fendi.
Родом от Брадфорд, градче в северната част на Англия, Lee oпределено не се радва на особено много привилегии в ранните си години. Независимо от това, той е изключително артистично надарен още от малък. Кой да предположи, че странното, тихо, но креативно момче в семейството предстои да се превърне в една от най-значимите фигури в модната индустрия! Благодарениe на родителите си, Lee учи в добро и прогресивно училище, където всеки ученик се е чувствал свободен да се развива във всяка посока. Може би един от най-важните уроци научени там за Lee е вярата в самия себе си.Той казва, че е бил тих студент, влюбен в ученето и артистистизма. Пее в хор, свири на пиано, изучава изкуство и дизайн, текстил, дърводелство. Големият му потенциал ката семейството му да очаква той да продължи обучението си като адвокат или лекар, но както се и очаква, Lee поема по друг път. Този към големия град и неговото изкуство.
След завършването си, Lee заминава за Лондон, за да учи в световнопризнатия университет за мода и изкуство Central Saint Martins, който му отваря множество врати за близкото десетилетие - Lee е нает веднага след дипломирането си от модни къщи като Donna Karan, Balenciaga, Maison Margiela и Celine, където е креативен директор на ready-to-wear колекцията. През март 2018 година, той напуска позицията си в Celine и се отдава на свободна практика за известно време. Не за дълго обаче - Bottega Veneta отдавна са проявили интерес към него и не след дълго го наемат като главен креативен директор на марката.
Lee в последствие споделя, че работата му в Bottega е била за него сбъдната мечта още от началото на кариерата му в модата. Въпреки това, задачата да преобрази напълно визията на марката, както и нейното възприятие от публиката не е било лесно. "Oт почти единствено разработване на чанти и изпращането им в Bottega магазини из Европа, успях да отведа развитието на екипа ни в дълбокия и необятен, интригуващ и изключелно проспериращ свят в последните години - ready-to-wear сцената.
Риск печели, риск губи. Също като случая с Gucci и първите стъпки на Alessandro Michele там, независимо от всички прогнози за провал поради нетрадиционните идеи на дизайнера, днес Gucci все още е компания за милиарди. Както и Bottega.
"Не винаги всичко върви безпроблемно. Напротив - има много моменти, когато човек си казва, че провала няма как да бъде избегнат, чувства се изгубен, изцеден, без перспектива за следващата добра идея. Публиката чака, изисква все повече, напрежението се покачва. Затова и обичам работата си. Целта не е всеки път да бъдеш безупречен, а да надскачаш своите очаквания или тревоги за бъдещето. Така изненадваш както себе си, така и останалите".
За Lee, приключението в Bottega Veneta тепърва започва. Както той сам описва - граници не съществуват, а възможностите са бекрайни.