60 минути хип-хоп в ефира на БНР Радио София

Мартен и ЖЛЪЧ ще разнищят на парчета цялата субкултура, наречена хип-хоп.

Един от най-емблематичните диджеи у нас и господарят на римите тези дни ще те запознаят отблизо с културата хип-хоп –  течение, което възниква през 60-те и 70-те години в Ню Йорк в средите на афро и латиноамериканците. Понятието е построено върху четири елемента: диджействане, графити, брейк танци и рапиране. Сред неговите разклонения са бийтбокса, характерно обличане и специфичен жаргон.

Мартен и ЖЛЪЧ ще се опитат да съберат всичко това в 60 минути, излъчвани на живо от София (оттам и референцията 02: телефонният код на столицата). Освен най-новите тенденции в стила, двамата ще се обърнат и към – „Златният век на хип-хоп музиката” (1986 – 1992), пълен с фънк, бунт и секс – – период, белязал завинаги живота им.

Предаването 60/02 е от 22 часа всяка неделя по Радио София – на 94,5 FM или онлайн.

Аsphalt: Как се роди тази идея да работите в екип?

Мартен: Отправната точка я дадох аз, защото основният смисъл да присъствам в електронните медии и да се занимавам с музика е бил това – да давам възможност на хората да слушат повече музика, защото знаейки повече могат да харесат повече неща. До момента съм реализирал доста голям брой предавания. Като фен на фънк, сол и рап музиката и като цяло на хип хоп културата, си дадох сметка, че в момента няма специализирано предаване за хип хоп в национален ефир.

И така споделих тази идея на генералния директор на БНР и той откликна веднага. Аз обаче не си представях да го правя соло това предаване исках да взема някой, който да е много нясно за какво става въпрос и не съм се замислял. Веднага се сетих за Матю. За мен беше голямо щастие, че той се съгласи и почнахме работа веднага по проекта.

А: Матю, ти водил ли си преди това радио предаване и как възприе идеята на Мартен?

Ж: Не се замислих. Бил съм ко-водещ на рубрика за хип хоп в студетското радио Реакция. Правех фристайли по теми, зададени от слушатели, това генерира солиден интерес към това онлайн предаване. Продължи две години. За мен най-важното е тази музика да се разпространява по читав начин, защото не всички разполагат с време да търсят музика, която би им отворила нови хоризонти, a тейстмейкърите на такава музика са ужасно малко.

А: Смяташ ли себе си за тейстмейкър?

Ж: Това би било много самонадеяно от моя страна. Не се смятам за такъв, но просто съм убеден, че мога да предложа нещо различно, както и Мартeн. Първият половин час, в който се запознахме стана ясно, че и двамата сме на една страница – музиката ни е страст.

А: В първите епизоди наблягахте повече на слушането на музика. Мислите ли да има повече дискусии между вас или с вашите гости? Вече при вас бяха Тромбоби и Гената.

М: Със сигурност ще има. Имаме ясна идея как това предаване ще се развива. Освен повече гости, искаме да има и тези фристайли, които Матю по-рано спомена. Искаме да правим периодично лайфове на български изпълнители. Тук техническата база е изумително добра и може да се получи качествена продукция.

А: В момента предаването е един час. Това време достатъчно ли е да се разгърнете и да обсъдите всичко, което ви вълнува?

М: Не е достатъчно, защото дори не е толкова важно това, което искаме да кажем, а по-скоро всичката музика, която искаме да пуснем на хората и да залеем ефира на радио София. Тя е факт в световен мащаб, но у нас музикалните медии не обръщат такова внимание точно на тази музика, а безспорно в момента тя е тенденция. Всеки ден излизат изключителни неща. Ние не се фокусираме само и единствено върху хип хоп-а, а и върху нещата, от които се е родил.

А: Говорейки за хип хоп субкултурата вие мислите ли да разисквате и останалите елементи?

М: Да, ще каним и хора, които се занимават с DJ-инг, графити астисти, B-boy и МС-та.

Ж: Лека полека ще стигнем до всичко. Имаме желанието 60/02 да се превърне в по-голяма платформа за тази култура. Може би сега като се замисля се ограничаваме много с това 60.

А: Това, което ми направи вечатление е, че вие доста умело комбинирате old school артисти с тези, които в момента са много модерни. Мислите ли да си поставяте граници за музиката, която пускате?

М: Не смятам, че трябва да има ограничение. Аз безспорно като човек с малко по-сериозен стаж на музикалната сцена имам афинитет към old school-а, но не мисля да игнорирам младите таланти и смятам, че има брилянтни изпълнители, които продължават това, което е съдадено преди десетки години. Те заслужават нашето внимание.

Ж: Като цяло не мислим да се ограничаваме музикално. Има голямо разнообразие от звучене и преплитане на различни стилове. Тази музика има много ръкави. Ясно е кога и как е възникнал Нюйоркския хип хоп и до къде стига през 90-те години, ясно е какво става в Калифорния, Маями и американския юг и по-късно във Великобритания. Това са различни типове музика под голямата хип-хоп шапка.
Искаме хората да могат да чуят възможно по-голямо разнообразие от стилове.

А: Говориш така сякаш вашата аудитория е само от хора, които са напълно наясно с тази култура. Не мислиш ли, че част от вашия таргет не е толкова запознат и точно затова ви следят? Може би те не знаят какъв е пътя на рап музиката и като цяло на хип хоп културата, за да стигне до времената в които има изпълнители като Lil Pump и Lil Uzi Vert?

Ж: Аз се изразих така по-скоро говорейки за нас тримата в случая, защото предполагам, че ти си слушала 2 Live crew едно време и си слушала Slim Thug, когато върлуваше dirty south рапа и никой не беше чувал думичката trap. Иначе с Мартен целим да предизвикаме любопитство у хората, няма да им преподаваме уроци по история. Надявам се онези, които се кефят на Lil Uzi и Lil Pump да харесат и нещо от това, което ние искаме да покажем. Много внимателно преценяваме нещата, които да пускаме в ефир.

А: Това означава ли, че такъв тип изпълнители ще намерят място във вашето предаване?  Вече чухме изпълнители като Schoolboy Q, A$AP Rocky, Kendrik Lamar и други.

Ж: Имаме си критерии за хубава музика, всеки, който направи нещо, което смятаме е хубаво и ни допада – пускаме го. Опитваме се да се концентрираме върху малко по-утвърдени имена. Лично на мен не всичко популярно ми е интересно и обратното. Има доста интересни за мен неща, които не мисля, че биха намерили своето място в ефир. Иначе с удоволствие бих пускал сатаник Мемфис рап за дрога и влизане с взлом, но на този етап ще го спестим на слушателите ни (смее се).

А: Какво мислите за тенденцията на стари и известни бийтове да се правят песни от новите изпълнители? Напоследък излязоха няколко нови трака с бийтове на Three 6 Mafia.

М: Продукцията на тази музика до голяма степен е свързан със семплинга, за да си добър продуцент трябва да си слушал страшно много музика и то във всякакви стилове. Да вземем Porcelain на Moby, която 20 години вече е класика и наскоро беше семплирана от ASAP Rocky, както едно време Dr. Dre е семплирал неща 10-15 години преди началото на 90-те. Това е съвсем нормална практика. За мен това е готино, защото по тази начин се продължава наследството, което има тази музика.

Ж: Истината е, че много неща в музиката са циклични по около 10 години. Примерно от 2000г. до 2010г. се гонеше едно по-мазно звучене. Сега се връщат много сериозно семплите. Ти спомена Three 6 Mafia и аз се сещам веднага за бийта на Stay Fly, който на мен ми е един от най-любимите бийтове изобщо. Това нещо блъска все едно е издадено вчера. Съвсем спокойно можеш да чуеш един J. Cole да рапира на такъв бийт и да подскачат хиляди фенки. Затова аз лично смятам, че е ужасно неправилно да делиш нещата на старо и ново от страх, че трябва да се валидираш с едното или другото.

Не харесвам хора, които ми обяснват, че рапът трябва да е само тежки барабани и накълцани рими отгоре, както и хора, които твърдят, че тая музика е само хероин и съббасове. Харесвам хора, които имат по-голям кръгозор и слушат музика, която е амалгама между различните звучения. Най-непосредственият пример е To Pimp A Butterfly – абсолютно сертифицирана класика, вече е в архивите на Харвард. Този албум минава от трап през G-funk, P-funk, jazz и boom-bap и какво ли още не. Просто вътре става дума за музика!

А: Обсъдихме музикалната сцена извън пределите на нашата страна, а сега да се върнем към родните изпълнители. Какво мислите за тях и очакват ли се още интересни гости в предаването?

М: Те имат вече присъствие в нашето предаване. Във всяко едно издание до този момент сме пускали български изпълнители. Една от основните ни цели е да подкрепяме българските изпълнители. Предстоят доста интересни неща. Следете ни!

Ж: Ако не успявате да ни слушате по радиото може да ни намерите и в mixcloud.

 

Снимки: Емануил Алберт