Българският бранд LAME GOD с трета колекция

Митът, че в България не се прави мода на световно ниво е отдавна разбит. Живеем във време, което може да се определи като „нео модернизъм“ в отношение на изкуството. Период, в който се предполага, че годините на прехода са вече зад гърба ни и сме в крачка с всички технологии, и още повече тенденции, които са актуални в западния свят. Това предпоставя и зараждането на много нови артисти и дизайнери от всякакви аспекти, които да бъдат двигател на това ново течение.

Вниманието ни се спря върху един сравнително нов, но бързо набиращ популярност моден бранд – LAME GOD. Дизайнерът зад него – Диляна Манавска – определя концепцията му като „вдъхновен и отразвяващ съвременната градска и улична култура“. Живеейки в свят където всеки иска да изрази своята идентичност и стиловете съществуват в една еклектична симбиоза, това вдъхновение може да бъде генератор  на безброй идеи, както от LAME GOD ни доказват.

Дизайните им не са в многоброен тираж, те са ръчно изработени и със съвършено качество – каквото трябва и да е бъдещето на съвременната мода. Те са абсолютното превъплащение на това, което чужди дизайнери отдавна се опитват да постигнат – да бъдат в крак с всичко ново, което се случва, но същевременно да останат автентични и да дадат живот на замиращи традиционни методи за работа. Във времена на бързооборотни трендове и задушаващи fastfashion марки зад всеки ъгъл, LAME GOD e глътка чист въздух. С вече три колекции зад гърба си, те дават сериозна заявка да се превърнат в един от най-горещите брандове както тук, така и зад граница.

Asphalt: Смяташ ли да работиш с български занаятчии или ако вече го правиш, би ли споделила личните си впечатления от процеса?

Диляна: От самото начало работя с ателиета и изпълнители, които са специализирани в ръчната изработка или производството на лимитирани дизайнерски колекции като тези на LAME GOD. Хората, с които работя към момента, са базирани в София и се славят в областта си с високото качество на изпълнение. Особеното при този начин на работа е, че за разлика от големите производствени предприятия, функциите на всеки изпълнител в ателието са много по-разнообразни, съответно предполагат по-високо ниво на професионализъм.

Също така, обичам експериментирането с материите и в някои от моделите си ползвам ръчно третирани платове, например багрените ризи от коприна в колекциите „Първа частна мода“ и последната „Инициация“. Освен това се старая да се придържам към „no waste” начин на работа като ползвам материалите си без остатък или с минимален такъв. Правя го не само защото е модерно. Просто така съм възпитана. Всичко това в едно мащабно производство е много по-трудно изпълнимо.

А: LAME GOD ще продължи да бъде само за жени или се предвиждат и мъжки колекции?

Д: LAME GOD вече не е само за жени. В последната колекция има унисекс модели и такива, чиято кройка може да бъде адаптирана както за жени, така и за мъже. Дизайнът на мъжко облекло е нова територия за мен, но със сигурност е територия, към която имам интерес, а и запитванията, които все по-често получавам, ме стимулират да се пробвам и в тази насока.

За сега не планирам създаването на изцяло мъжка колекция, но със сигурност и в бъдеще ще има артикули за мъже или такива, които да са адаптирани и за двата пола, защото дори в много от дамските модели на LAME GOD, особено панталоните, присъства визията и функционалността, характерни повече за класическото мъжко облекло.

А: Мислиш ли да колаборираш с други брандове? Ако да, би ли ни разказала повече за тези планове?

Д: Имам желание за колаборация с други брандове, но също така бих работила и с по-широк спектър от артисти. Дори смятам, че в един интердисциплинарен проект може да се роди по-интересен резултат, поне в отношение на експеримента. Сега у нас набъбва ново поколение творци, което е вълнуващо по свой начин и което следя. Искам да пробвам с хора от други артистични дисциплини, за да изкарам бранда от чисто модния му контекст в името на един по-комплексен продукт. Но смятам дадам повече гласност на идеите си в тази насока когато се превърнат в конкретни планове.

А: Как възприемат българската и чуждата публика LAME GOD? Има ли разлика в отношението?

Д: За сега LAME GOD е по-скоро местно явление, тъй като популярността му според мен е  ограничена най-вече в рамките на столицата ни, по-точно в малкия социален остров на софийската артистична среда и средна класа.

Началото на LAME GOD  послужи по-скоро като „училище“ за мен, тъй като нямам предходен опит в тази индустрия. Имах нужда от време да наместя технологичния процес, нямах точна представа какви ще бъдат отзивите, затова насочих реализацията му първо към средата, която познавам най-добре. Но още в самото начало бранда бе топло приет от медиите и хората, които са ми интересни и сега това ми дава увереност в бъдеще да го лансирам и навън. Нещата в Lame Godсе развиват органично и постепенно, стъпка по стъпка.

А: По какво ще разбереш, че LAME GOD e вече успешен и наложил се бранд сред хората?

Д: Когато видя LAME GOD и върху хора, които не очаквам да го носят.

А: Какво според теб е бъдещето на модата и изкуството като цяло в България?

Д: Глобалния интерес към артистичната сцена на Източна Европа, към авторския продукт като цяло и възраждането на занаятчийските ценности създават добра инкубационна среда, в която непрекъснато изникват нови имена. Приятно ми е да виждам как България се превръща във все по-интересна и конкурентна дестинация за изкуство и дизайн, но се надявам в бъдеще да видя и по-добри икономически условия, в които този креативен потенциал да бъде съхраняван и развиван.

А: Мислиш ли, че хора като теб и други млади дизайнери могат да променят възприятието на хората за термина „български дизайнер“?

Д: Ако в случая понятието „български дизайнер“ е издигнато в термин, визуализиран с имиджа на модните дизайнери на българския „преход“, да.

Всяко поколение има своето собствено лице, разбира се, но по-важното е, че медиите също имат своята немалка роля във формирането на това възприятие. Средата на съвременния български моден дизайн е нова, наситена, разнообразна и актуална, но все още е позната на относително малко хора. Супер е, че все повече се пише и говори за тази сцена и се надявам с времето все повече хора да опознават новите български брандове и да ги предпочитат пред масовите вериги.

Може да откриете третата колекция на LAME GOD в Koncept store на бул. Никола Вапцаров 6 и ОНЛАЙН. 

Фотограф: Златимир Араклиев

Стилист: Иван Цуцуманов

Модел: Теа Бинчева

Текст: Богдана Костова