100-годишнатa революционна история на Champion

Въпреки че Champion e един от алтуалните стрийт брандове и може да бъде видян в гардеробите на всеки съвременен моден фен, неговото начало започва още през 1919. Двама братя – Ейбрахам и Уилям Файнблум – основават марката първоначално само за плетива. Техните цели изобщо не включвали глобално завладяване на пазара и 34 магазина по целия свят, както е в ден днешен. Те започват своя бизнес, работейки само със спортни отбори на университети. Славата им бързо се разпространява, а по-натам техни продукти са адаптирани и от американската армия за физическите им упражнения.

Всъщност значението за модната индустрия и развитието на естетиката на спортния и уличния стил се дължи до голяма степен на Champion. Те създават изцяло оригинални продукти, които патентоват, а в момента са достъпни на международни пазари. През 1920-те въвеждат суичъра, а десетилетие по-късно добавят и качулка. Първичната цел е била да предпазва спортистите по време на тренировка, а днес е една от най-широкоразпространените и удобни дрехи. Глобалната слава на този техен продукт обаче идва по-късно – 70-те.

В следващите години се появяват редица нови изобретения. През 1938 г.  добавят панели от двете страни на суичъра, които позволяват повече комфорт, а също така намаляват риска от разтягане на плата. Успоредно с това въвеждат и друга технология – обратната плетка. Вдъхновението за нея идва от спортните треньори, които искали дрехи от стабилна тъкан, която няма да развали своите качества от пране и продължително носене. Ако имате суичер на Champion вкъщи може да забележите, че плетката не е по вертикала. както на повечето такива дрехи, а по хоризонтала. По-късно, през 1951, те патентоват тази своя идея, заедно с щрика – онази еластична част в края на ръкава на суичерите и пуловерите, която прилича на рипс.

Следват още години на иновационно творчество от бранда. Дрехите, наподобяващи спортни екипи с големи числа отгоре са тяхно производство още преди 70 години. Създават ризи с 2 лица, фланелки от „дишаща“ мрежа, женско спортно облекло (тяхно изобретение е спортният сутиен) и ситопечат, които също патентоват. Те изпреварват всички свои конуренти и затвърждатат своята позиция като бранд от високо качество и с нововъведения. По това време те вече си партнират с любимата за американците „футболна“(ръгби) лига – NFL.

След бизнес промени в началото на 80-те, Champion се предлага в повече магазини с все още характерния им символ – малко „С“. Всъщност това лого се появява за първи път 20 години по-рано – на централна позиция или в края на левия ръкав, и се превръща в синоним на Champion. Разнообразието от цветове нараства, а до края на десетилетието дистрибуцията им се увеличава многократно, благодарение на Сара Лии, която купува компанията.

Може да се каже, че 80-те и 90-те са златни години за бранда. Той е ключова част в облеклото на различни субкултури, включително фенове на хардкор, пънк, хип хоп, рап. Тяхното лого се появява в изображението на албум на Gorilla Biscuits, a след това Ghetto boys носят Champion за корицата на техния сингъл „Be down“ от 1988г. Други фенове на марката са Wu Tang Clan, Onyx, Lords of the Underground и Gang Starr. По това време стилът им включвал супер овърсайз дрехи – тениски, няколко размера по-големи, ниско паднали дънки и т.н. Фитът на Champion бил повече от подходящ, а влиянието на хип хоп културата в модата – огромно.

Едно от най-големите им постижения за този период обаче е това, че стават официален производител на облеклото за Националната Баскетболна Асоциация в САЩ, или по-известна като NBA. Toва включва всичките им 27 отбора по това време. Най-големите почитатели на бранда могат да се похвалят с масивни колекции, които включват дрехи и аксесоари именно от тогава, а както и лимитирани артикули.

  

В началото 21-ви век, Champion отново се завърнал по улиците след кратко затишие. Появата на суичъри с екстремно уголемени качулки става символ на всички актуални рапъри – 50 sent, Fat Joe, Ghostface Killah, Jadakiss. „C“-то, поставено на централна позиция в дизайна на дрехите, също променя своя размер. По-натам Champion и Supreme стават притежание на една и съща компания, което води до успешни колаборации между двата бранда. Това не е единствената отборна работа за Champion – те си сътрудничат с редица различни артисти и марки, а една от последните им е с Rick Owens и неговата колекция за пролет/лято 2020.

В днешно време, Champion все още се характеризира с високо качество, отличима естетика и е доказано любим бранд на поколения. Може да намерите бранда в магазините на district или онлайн на сайта им тук.

Снимки: Глория Георгиева

Грим и коса: Валентин BLVK