adidas фактите, за които не знаеш

Едно от най-известните неща, свързани с историята на този легендарен бранд е, че всъщност създателите на идеята са двама братя. По стечение на обстоятелствата, те се разделят и от тях тръгват две от най-популярните марки за спортно и ежедневно облекло – adidas и Puma.

Има обаче и други интересни детайли, които малко хора знаят. За своите 70 години на пазара, adidas e бил част от немалко любопитни събития.

Run-DMC

В днешно време голяма част от сделките за взаимна работа на артисти и брандове са чрез социалните мрежи, за разлика от преди. През 1986, по време на концерт на Run-DMC в Madison Square Garden, те изпълняват песента „My adidas“, която е своеобразен химн на марката. Докато това се случва, те карат всички хора, които са с adidas кецове да свалят едната си обувка и да я вдигнат във въздуха. Представител на спортния гигант също присъства там и е дълбоко впечатлен, което довежда до подписване на сделка за сътрудничество между музикантите и adidas на стойност 1,000,000$. Интересното за самата песен е, че нейният създател – Russell Simmons – e бил под влиянието на „ангелски прах“ когато му идва вдъхновението. Той среща Run-DMC и им подхвърля идеята да направят песен за кецовете си, а останалото е история.

Трите ленти

Може би едно от първите неща, с които асоциираме adidas са трите им ленти, присъстващи навсякъде в техния брандинг и в повечето им продукти. Всъщност тази концепция не е тяхна първоначално. Те я „купуват“ от финландския бранд Karhu, срещу сумата от 1600$ и две бутилки с „най-хубавото уиски“. От adidas възнамерявали да ползват този детайл най-вече за по-голяма устойчивост на обувките, но той се превръща в най-отличителният им знак. Трите ленти са и емблема на субкултура в Източна Европа. Фейсбук страницата Squatting slavs in tracksuits е причината България, заедно със своите Балкански съседи, да е известна по целия свят именно заради любовта си към adidas и по-скоро анцузите, които са неизменна част не само за спортни събития, но и за всякакви социални събирания, включително и сватби.

Най-продаваните кецове

Всеки може да каже поне 2-3 модела на adidas без дори да е много запознат с тяхната история. Един от най-разпространените отговори е Superstar, за който хората също смятат, че е и най-купуваният модел. Истината обаче е, че adidas Stan Smith бие всички рекорди с продажби от около 40,000,000 броя глобално. Преди да станат такъв хит обаче, идеята за името била по различна – искали да ги кръстят на френския тенисист Robert Haillet, но в последния момент сменят решението си.

Джапанките

Не можем да отречем, че трендът на джапанки с чорапи е един от най-полемичните в последно време. Докато в Западна Европа доста хора са привърженици, у нас има доста по-малко фенове. Независимо дали се кефим на джапанки или не, можем да бъдем благодарни именно на adidas за изобретяването на така известните slides. Идеята за тях идва от спортистите, които се къпели в общи бани и имали нужда от обувки, които да им позволяват да влизат под душа, а краката им да не докосват пода – с цел превенция от разпространяващи се във влагата зарази.

„Не“ на расизма

В разгара на действията на Хитлер се провеждат и Олимпийските игри в Берлин. Годината е 1936, а черните не са особено добре приети в Германия. За сметка на това, чернокожият атлет Jesse Owens влиза в историята с безпрецедентното си надмощие. Той печели 4 златни медала носейки ръчно направени маратонки adidas. Тази съпротива срещу хитлериската идеология се дължи на факта, че Adi Dassler е искал да обуе колкото се може повече спортисти в Берлин, независимо от тяхната раса или културна принадлежност. По-късно, на други олимпийски игри през 1972г. в Мюнхен, те представят и логото на adidas Originals. Всичките им лога са придружени с изписване на adidas с малки букви, защото по такъв начин искали да въплътят небрежната и неформална концепция на марката.

Числа

Не може да не отбележим, че adidas е едно от най-разпространените имена зад отбори във всевъзможни видове спорт. Oт общата им годишна печалба, възлизаща на стойност почти 22,000,000,000 евро, около 15% са само от футболна екипировка. С такива приходи, те спокойно могат да си позволят всякакви маркетинг кампании. През 2011, за да разширят индийския си пазар, те пускат кецове на стойност 1$, които дистрибутират лично. Това не им пречи през 2008г. да съдят Payless за 305,000,000$ във връзка с маратонки с 4 ленти, които наподобявали тези на adidas. И печелят. Сегашното им състояние не може да се сравнява с началото на 90-те когато за малко да фалират.

Може да намерите бранда в магазините на district или онлайн на сайта им тук.

Снимки: Глория Георгиева

Грим и коса: Валентин BLVK


Модели: Стиляна – Ivet Fashion; Саймън