Всеки човек си спомня момента, в който обикновеният му интерес към дадено изкуство се превръща в истински глад за него. За Иван Несторов този момент настъпва преди три години по време на 20-то издание на Paris Photo.

Paris Photo е най-големият международен панаир, посветен на фотографията. Проведен за първи път през 1997г. в Carrousel du Louvre и в последствие преместен в Grand Palais, той събира всяка година в Париж хиляди артисти, критици, редактори, колекционери и любители на фотографията от цял свят. В рамките на три дни, освен основната изложба, която включва повече от 200 галерии и независими фотографи, се провеждат също така семинари, дискусии, търгове и представяния на редки и лимитирани издания. Събитието добива още повече популярност, когато от 2013г. до 2015г. се провеждат три издания на Paris Photo Los Angeles в легендарните студиа на Paramount Pictures.

През 2012г. в сътрудничество с Aperture Foundation е създадена Photobook Award - награда отличаваща най-добрите книги посветени на фотографското изкуство за последната година, която се връчва по време на събитието. Въпреки че таз годишното издание бе отменено, победителите все пак бяха обявени. В категория First Photobook, призът и наградният фонд от 10 000 долара отидоха при Buck Ellison и неговата книга Living Trust. За книга на годината пък беше отличена Woman Go No'Gree на Gloria Oyarzabal. Imagining Everyday Life: Engagements with Vernacular Photography бе избрана от журито за победител в третата категория –каталог на годината.

Фотографията винаги ми е била интересна, но през 2017г., когато посетих Paris Photo за първи път, все още не снимах активно. Разбрах засъбитието случайно от афиш в метрото и реших да отида. Спомням си, че успях да си намеря даже ВИП пропуск, който един възрастен господин ми продаде за общо взето символична сума и ми спести дългото чакане на опашки за вход, което щях да изпитам при посещенията си на следващите издания. Когато за първи път влязох под стъкления покрив на величествения Grand Palais, това, което ми направи най-голямо впечатление, беше мащабът. Хиляди хора обикаляха лабиринта от експонати, обсъждаха, критикуваха или просто се любуваха на фотографиите. Бях на лекции цял ден и отидох около два часа преди изложбата да затвори, които се оказаха крайно недостатъчни, за да разгледам всичко (и всички), грешка която не допуснах повече. При следващите си визити си давах колкото мога повече време, защото осъзнах, че хората,посещаващи събитието, всъщност бяха не по-малко интересни от изложените фотографии. Винаги е любопитно да видиш кой по какво се заглежда, колко време отделя на конкретна снимка и каква връзка изгражда с нея. Е, за това последното можем само да гадаем, но пък е факт, че тези наблюдения говорят много за човека и улавянето на точно тази интеракция се превърна в нещо като ежегодно фото упражнение за мен по време на събитието. Възможността да видя работата на стотици фотографи, сред които тази на доказани имена като Joel Meyerowitz и Martin Parr, но и не толкова известни на широката публика, талантливи такива като Charlotte Abramow и Alexander Gronsky беше наистина страхотна и бързо разбрах, че ще се връщам всяка година за поредното издание на Paris Photo.
Така и направих. Посетих събитието както през 2018г., така и през 2019г., и чаках с нетърпение тазгодишното 23-то издание, което, за съжаление, бе отменено заради пандемията от коронавирус. Така за първи път от 1997г. насам Paris Photo не се състоя. Отменено бе и Paris Photo New York, което трябваше да се проведе още през пролетта. Стискаме палци през наближаващата 2021г. да се върнем към нормалния си ритъм на живот и да се радваме на още по-успешно от миналогодишното събитие, което беше посетено от повече от 60 хил. души. По план Paris Photo 2021 трябва да се проведе от 11ти до 14ти ноември в новопостроения за временно ползване Grand Palais Éphémère, докато трае работата по реновацията на оригиналния Grand Palais, която ще започне през януари.

Снимки: Иван Несторов / nstrv__ /